We wtorek 2 sierpnia rozpoczyna się w Krakowie Festiwal Musica Divina, który stawia sobie za cel umożliwianie doświadczenia sacrum w muzyce. Mamy przyjemność współorganizować drugi koncert festiwalowy: 3 sierpnia w krakowskiej Bazylice Świętej Trójcy wystąpi zespół Linnamuusikud z Estonii z programem Nutu laulud – Lamentacje.

Na program koncertu złożą się Lamentacje Wacława z Szamotuł, chorał gregoriański oraz tradycyjne estońskie pieśni ludowe. Koncert rozpocznie się o godzinie 20:30; wstęp jest bezpłatny, ale trzeba pobrać darmowe wejściówki.

Linnamuusikud jest grupą starannie dobranych przez założyciela – Taivo Niitvägi – artystów, których łączy głębokie zainteresowanie różnymi tradycjami muzycznymi: od muzyki ludowej i chorału, po polifoniczną wyrafinowaną muzykę liturgiczną. W czasie sowieckiej stagnacji, zespół wykonywał muzykę sakralną w estońskich kościołach. Grupa ta stworzyła niepowtarzalny idiom brzmieniowy rozpoznawalny od pierwszych dźwięków wykonywanych utworów. We właściwy sobie, niepowtarzalny sposób dokonuje syntezy różnych stylów i tradycji współtworząc nową, oryginalną „żywą tradycję” muzyczną. Muzycy gościli w Polsce już kilkukrotnie: po raz pierwszy na zaproszenie Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego w maju 2009 roku, na naszym Festiwalu Muzyki Niezwykłej w 2017 r. oraz na festiwalu Musica Divina w 2018 roku.

Festiwal Musica Divina stara się opowiadać o tradycji jako o żywym organizmie, który domaga się ciągłej aktualizacji i odczytywania na nowo, w którym nie brak wewnętrznego napięcia i złożoności. Prezentując ogromny skarbiec treści wiary i kultury, nie chce stanowić kaznodziejskiej ani estetycznej wyroczni – tworzy szansę, by muzyka przemówiła autentycznym głosem współczesnych wykonawców, którzy zazwyczaj nie pretendują do miana bezpośrednich spadkobierców dawnych mistrzów, ale starają się odnaleźć w ich twórczości wciąż aktualne treści i mówić o nich językiem własnej wrażliwości i talentu. W takiej właśnie formie i z takim nastawieniem rozpocznie się tego lata trzyletni cykl muzycznego zgłębiania Liturgii Godzin. Pierwsza jego odsłona, zatytułowana Tenebrae, poświęcona jest najbardziej rozbudowanej, skomplikowanej i wymagającej wykonawczo części całego officium.

Przez wieki Kościół Katolicki celebrował Ciemne Jutrznie (łac. Tenebrae lub Officium Tenebrarum) w Wielkim Tygodniu. Dziś jest to nabożeństwo nieco zapomniane, chociaż do lat 60. XX wieku wciąż było uroczyście odprawiane przy licznym udziale wiernych. Zapewne w niemałym stopniu przyczyniała się do tego muzyczna warstwa liturgii. Nie dziwi więc, że teksty Ciemnych Jutrzni i ich wysublimowana chorałowa melodia stanowiły szczególną inspirację dla twórców muzyki renesansowej i barokowej. Sięgali po nie m.in. Marc-Antoine Charpentier, François Couperin, Giacomo Carissimi czy nasz rodak, Wacław z Szamotuł. Opracowywali oni lekcje, czyli czytania pierwszego nokturnu Jutrzni, zaczerpnięte z biblijnej księgi Lamentacji (prawdopodobnie niesłusznie przypisywanej prorokowi Jeremiaszowi). Twórcy tacy jak: Giovanni Pierluigi da Palestrina, Thomás Luis de Victoria czy Carlo Gesualdo sięgali natomiast po medytacyjne teksty responsoriów śpiewanych między czytaniami. Zapewne część tych kompozycji faktycznie służyła liturgicznej celebracji, a część jedynie medytacji.

Repertuar każdej odsłony Musica Divina konstruowany jest w oparciu o tradycję i jej różnorodność. Dlatego właśnie Festiwal sięga do źródeł Kościoła Zachodu i Wschodu, do średniowiecznej monodii i polifonii renesansowej, szuka wyjątkowych brzmień lokalnych tradycji pielęgnujących swoje dziedzictwo od pokoleń aż do dnia dzisiejszego, znajdując ich echa w utworach, które powstawały przez wieki i powstają współcześnie.

W programie Musica Divina – Tenebrae usłyszymy m.in. słynne Lamentacje Emilio de Cavalieriego w wykonaniu Profetti Della Quinta natomiast brytyjski zespół wokalny Alamire zaprezentuje kompozycje rodzimych kompozytorów – Thomasa Tallisa, Orlando di Lasso czy Roberta White’a. Bardzo istotnym spoiwem programowym Festiwalu będą czterogłosowe Lamentacje Wacława z Szamotuł zrekonstruowane przez Marca Lewona na bazie odnalezionych w 2016 roku fragmentów. Ich przygotowanie przypadło w udziale dwóm bardzo odmiennym stylistycznie zespołom: Linnamuusikud i Concerto Soave. Efektem niezależnej pracy artystów będą nietuzinkowe wykonania tego dzieła o niezwykłej historii i randze dla dawnej muzyki polskiej. Ponowna obecność Estończyków z Linnamuusikud na Festiwalu wiąże się również z niedawnym projektem nagraniowym, którego uroczystą puentą będzie koncert prezentujący album Nutu laulud (Lamentacje), wydany przez Fundację inCanto – organizatora Festiwalu.

Wyjątkowo ciekawym doświadczeniem będzie poszukiwanie paraleli liturgicznych i kontekstualnych pomiędzy łacińską wersją Ciemnych Jutrzni a nocną liturgią Wielkiego Tygodnia sprawowaną w Kościołach Wschodnich (Orthos). To połączenie między Wschodem a Zachodem stanie się możliwe wyłącznie dzięki niezwykłym kompetencjom i talentom kantorów Marcina Abijskiego, Mariusa Petersona, Sławomira Witkowskiego i Scholi Cantorum Minorum Chosoviensis, których wspólny program powstał specjalnie na zamówienie Festiwalu.

Niezwykle oryginalny zestaw kompozycji złoży się na występ Concerto Soave. Cykl ten będzie bazował przede wszystkim na najpiękniejszym rękopisie Q43 z Civico Museo w Bolonii. Utwory nieco mniej znanych kompozytorów: Giacomo Carissimiego, Girolamo Frescobaldiego czy Giovanni Francesco Marcorellego wybrzmią w towarzystwie kompozycji polskich, autorstwa Piotra Żelechowskiego, Adama Jarzębskiego, czy wspomnianego już wyżej Wacława z Szamotuł.

Zgodnie z ideą Musica Divina, wyrosłą z szacunku do przestrzeni sakralnych oraz chęci popularyzowania i udostępniania kultury, wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Potrzebne jest jedynie pobranie darmowej wejściówki ze strony internetowej Festiwalu: www.musicadivina.pl.

Zainaugurowany w ubiegłym roku Festiwal Społeczny – czyli akcja promująca oddolne finansowanie Musica Divina, zaowocowała nie tylko gronem blisko 70 Patronów, ale także potrzebą dyskusji i dialogu. Stąd wypłynął pomysł na rozmowę panelową, w której wezmą udział przedstawiciele Partnerów Strategicznych Musica Divina oraz dziennikarzy i organizatorów festiwali muzycznych w Polsce. Wszystko po to, by spróbować odpowiedzieć na pytanie, czy finansowanie społeczne to realna droga do niezależności kultury w Polsce oraz czy istnieje sposób na lepsze porozumienie między partnerami publicznymi a organizatorami życia kulturalnego.

W tym samym dniu odbędzie się również koncertowa premiera niezwykle intrygującej płyty Antologia Lyra Viol, krakowskiego gambisty Mateusza Kowalskiego. Mateusz „opowie” w ten sposób o wyjątkowym w historii zachodniej muzyki zjawisku, jakim była praktyka lyra viol – polegająca na stosowaniu kilkudziesięciu różnych strojów (skordatur) violi da gamba w Anglii na przełomie XVI i XVII wieku. Będzie to wydarzenie towarzyszące Festiwalowi, ponieważ na recital złożą się wyłącznie kompozycje świeckie.

Nie zabraknie również wspólnej modlitwy i spotkań z artystami – szczegółowy program jest dostępny na stronie Festiwalu.