„Per crucem ad lucem” – pod takim tytułem już w najbliższą niedzielę, 14 sierpnia o godzinie 22:30 w kapitularzu klasztoru krakowskich dominikanów odbędzie się koncert zespołu Flores Rosarum. Jesteśmy jego współorganizatorem, a zaproszenie kierujemy nie tylko do uczestników rozpoczynających się właśnie Warsztatów Muzyki Niezwykłej.

W repertuarze znajdą się m.in. utwory z polskich źródeł rękopiśmiennych, monodycznych i polifonicznych. Niektóre z nich, wyciągnięte z archiwów Wawelu oraz Benedyktynek ze Staniątek i Sandomierza wybrzmią w Krakowie ponownie po wielu wiekach.

W czasie koncertu organizowanego w ramach Festivalu Cracovia Sacra 2022 wystąpią: Adrianna Bujak-Cyran, Maria Klich, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer. A także: Maria Klich – lira korbowa, Justyna Grabowska – wirginał/portatyw oraz Susi Ferfoglia – kierownik arystyczny projektu.

Zespół wokalny Flores Rosarum powstał z 2006 r. z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen. Założycielką zespołu jest Susi Ferfoglia – wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej AM i UP JPII w Krakowie i Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej Im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów, oraz zajęcia z historii i praktyki chorału gregoriańskiego, jak również wykłady z zakresu pedagogiki kultury oraz historii kultury i cywilizacji. Zespół skupia śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi: Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak, Maria Klich, Katarzyna Śmiałkowska i Anita Pyrek.

Program koncertu

Część I: Ecce lignum Crucis

Antiphona: Ecce lignum Crucis (X w.)
Fragmenty Ciemnych Jutrzni z Katedry Wawelskiej:
Lekcja II: Vere, vere hodierna dies AKKK Ms 241 z Nokturnu I z Wielkiej Soboty (XV w.)
Lira korbowa – improwizacja
Sequentia in Exaltatione s. Crucis (Archiwum kapitulne na Wawelu, Missale plenarium ms 3, XIV w.)

Ze zbiorów ss. Benedyktynek ze Staniątek i Sandomierza (XVII w.):
Synu Boży
O baranku niewinny
O Jezu jakoś ciężko skatowany
Portatyw – improwizacja

Cześć II: Deus, Deus meus

Tractus: Deus, Deus meus (X w.)

Ze zbiorów ss. Benedyktynek ze Staniątek i Sandomierza (XVII w.):
In passione Domini
Jezu mój
Któż mi doda gorzkich łez
Żałosna Matko

Wirginał i lira korbowa – improwizacja

Część III: Surrexit Christus spes mea

In Pascha: Laudes salvatori (Graduale z Wiślicy, XIV w.)
In ascensione sequentia: Rex omnipotens (St. Martial, X w., Missale plenarium AKKK ms 3, XIV w.)
Victimae paschali laudes (Graduał Jana Olbrachta z Katedry Wawelskiej, XVI w.)