Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego zaprasza w sobotę, 4 czerwca 2016 r. o godzinie 20.00 na koncert, który odbędzie się w Bazylice Nawiedzenia NMP oo. Karmelitów przy ul. Karmelickiej 19 w Krakowie. Będzie można usłyszeć Mszę D-dur op. 86 Antonína Dvořáka na chór, solistów i organy.

Plakat koncertu W partiach solowych wystąpią: Katarzyna Kucia (sopran), Łukasz Dulewicz (alt), Krzysztof Kozarek (tenor), Dawid Biwo (bas). Partię organów wykona Henryk Krawczyk, zaś całość poprowadzi Ewa Kieres. Wstęp wolny.

Msza D-dur op. 86 Antonína Dvořáka na tle innych kompozycji sakralnych swego autora jest dziełem dość szczególnym, lirycznym i bardzo osobistym. Powstała w 1887 r. na zamówienie Josefa Hlavki, architekta i mecenasa sztuki, przyjaciela kompozytora. Utwór miał uświetnić uroczystość konsekracji nowej kaplicy zamku w Lužanach.

Ze względu na rozmiary tego miejsca kompozytor, tak doskonale władający środkami orkiestrowymi, musiał zrezygnować z monumentalnej obsady. Powstało dzieło kameralne, na chór, solistów ad libitum i organy. Dvořák w dniu ukończenia pracy nad utworem pisał: „Szczęśliwie ukończyłem dzieło i jestem z niego bardzo zadowolony – myślę, że spełni swe zadanie. Można je opisać słowami: wiara, nadzieja i miłość do wszechmogącego Boga i dzięczynienie za wielki dar, który pozwolił mi tworzyć na chwałę i cześć Najwyższego (…). Nie dziw się mej pobożności – artysta który pobożny nie jest, nie mógłby dokonać czegoś podobnego. Czyż nie wynika to z dokonań Bacha, Beethovena, Rafaela i wielu innych?”.

Pierwsze wykonanie, pod dyrekcją kompozytora, odbyło się 11 września 1887 r. w zamkowej kaplicy w Lužanach, w partiach solowych wystąpiły m.in. żona Kompozytora, Anna Dvořákowej (alt) oraz żona zleceniodawcy Zdenka Hlavkova (sopran). Kilka lat później, na zlecenie londyńskiego wydawnictwa Novello, Dvorak opracował orkiestrową wersję utworu. Premiera Mszy w takim kształcie miała miejsce 11 marca 1893 r. w Londynie.

Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego powstał w maju 2015 roku. Od początku jego dyrygentem jest Ewa Kieres. Zespół podejmuje pracę nad wokalną muzyką sakralną, tak by móc zarówno służyć podczas liturgii, jak i brać udział w wydarzeniach kulturalnych. W repertuarze chóru znajdują się utwory m.in. Duruflé, Poulenca, Handla, Faure, Dvoraka. Jednym z pierwszych projektów chóru było wykonanie w ramach uroczystości związanych z obchodami 800 rocznicy założenia zakonu dominikańskiego Te Deum HWV 278 (utrechckie) Georga Friedricha Häendla, z towarzyszeniem solistów i orkiestry.

Katarzyna Kucia – sopran. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem dr Katarzyny Jagiełło i mgr Agnieszki Kołodziejczyk. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Tarnowie w klasie fletu Agnieszki Cywińskiej-Olmy, a następnie studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego mgr Ewy Wolak. Jest absolwentką filologii polskiej (UJ), a obecnie doktorantką Wydziału Polonistyki UJ. W 2010 roku wykonywała partię solową w koncertowym wystawieniu opery Fairy Queen Henry’ego Purcella pod dyrekcją Paula Eswooda. W kwietniu 2015 roku brała udział w studenckim spektaklu „Opera B/O” wystawionym na deskach Opery Krakowskiej. Wystąpiła podczas międzynarodowego cyklu koncertów „III Festival de Órgão de Braga” w Portugalii w 2016 roku. Jest solistką zespołu muzyki dawnej Collegium Cracoviense, działającego przy kościele św. Katarzyny w Krakowie. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Antica Cucina, Il Vento, Cucina Musicale, z zespołem wokalnym Cracow Singers – jako członkini tej formacji nagrała płytę ze Stanisławem Sojką. Kształciła umiejętności wokalne podczas kursów mistrzowskich u wybitnych pedagogów: Christiana Elssnera, Ihora Kuszplera, Mariusza Kwietnia, Ryszarda Karczykowskiego, Marka Rzepki i Agnieszki Rehlis.

Łukasz Dulewicz – kontratenor. Ukończył z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w Krakowie w klasie skrzypiec. Również z wyróżnieniem ukończył Dyrygenturę Chóralną i Edukację Artystyczną Szkolną oraz wydział Wokalno – Aktorski AM w Krakowie. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki za wyróżniające wyniki w nauce i sukcesy artystyczne. Od 2006 r. jest śpiewakiem w Capelli Cracoviensis oraz członkiem wielu innych zespołów wokalnych. Koncertuje w kraju i za granicą m. in. we Francji, na Litwie, w Hiszpanii, a we Włoszech jako członek zespołu „Capella Augustana” Matteo Messoriego. Wziął udział w polskiej premierze opery „Anioły w Ameryce” P. Eötvösa w Operze Wrocławskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną na dwóch krakowskich uczelniach: Akademii Muzycznej i Uniwersytecie Ekonomicznym. Nagrał kilkanaście płyt z muzyką dawną a niektóre z nich były nominowane do nagrody „Fryderyka”.

Krzysztof Kozarek – tenor. Urodzony w 1983 r. w Żarach. W roku 2013 ukończył z wyróżnieniem klasę śpiewu u dr. hab. Jacka Ozimkowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest także absolwentem Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuki Muzycznej na Uniwersytecie Zielonogórskim. Na swoim koncie posiada liczne nagrania płyt CD z muzyką dawną, w tym wiele prawykonań (m.in. Sarmatia tiumphans, Christmas Cantats of 18th Century, Lent Cantatas of 18th Century) oraz współpracę z takimi zespołami jak Capella Cracoviensis, Cappella Augustana, Goldberg Ensamble, La Tempesta, Accademia dell’ Arcadia, czy Floripari, z którymi koncertuje w kraju i za granicą (m.in. we Francji, Włoszech, Niemczech, Gruzji, Kazachstanie). W roku 2010 wraz z Capellą Cracoviensis wziął udział w performansie pt. M.m.m. barokowa uczta wykonując madrygały Monteverdiego w sławnym barze mlecznym przy ul. Grodzkiej w Krakowie. W roku 2012 rozpoczął współpracę, a od września 2015 należy do stałego zespołu solistów Opery Krakowskiej. Brał udział w licznych festiwalach muzycznych, np. Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bologna Festival, Wratislavia Cantans, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Muzyka w Starym Krakowie, Festiwal Goldbergowski, Festiwal im. Jana Kiepury. Jest laureatem nagrody specjalnej I Letniej Akademii Śpiewu w Gdańsku.

Ewa Kieres – dyrygent. Ukończyła studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej prof. dr hab. Lidii Matynian (dyplom z wyróżnieniem). Prowadzi Chór V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, z którym realizuje różne projekty zarówno a capella jak i wokalno-instrumentalne. Chór V LO jest laureatem wielu konkursów na szczeblu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. Swoją pasję w zakresie chóralistyki rozwija również jako chórzystka w Chórze Kameralnym Lege Artis. Ukończyła również studia na Wydziale Instrumentalnym krakowskiej Akademii Muzycznej. Jako dyrygent i instrumentalistka współpracuje z różnymi zespołami. Od wielu lat związana jest z Bazyliką oo. Dominikanów w Krakowie. Od 2015 r. prowadzi Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.