Czwartkowa Msza św. w Sanktuarium św. Jana Pawła II zakończyła tegoroczną – pod wieloma względami rekordową – edycję Warsztatów Muzyki Niezwykłej. Tygodniowe wydarzenie w krakowskim klasztorze oo. Dominikanów po raz trzeci zorganizowała Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

– Czym jest muzyka niezwykła? Z pewnością jest czymś, czego nie spotkamy na co dzień – podsumowywał warsztaty Michał Sławecki, który prowadził sekcję chorału gregoriańskiego. – Otoczeni jesteśmy muzyką zwykłą, pospolitą, płytką i niejednokrotnie pozbawioną emocji. Muzyka niezwykła owiana jest tajemnicą. Mówi do nas z głębi wieków, powstaje z mistycznego doświadczenia obcowania ze Stwórcą i rzeczami ostatecznymi.

Warsztaty rozpoczęły się w piątek, choć uczestnicy mieli możliwość odebrania materiałów już w czwartkowe popołudnie. Każdy uczestnik dostawał wtedy śpiewnik, będący jednocześnie modlitewnikiem (zawierał teksty brewiarzowe) i informatorem (można było w nim znaleźć m.in. plan klasztoru i Starego Miasta) oraz imienny identyfikator ze smyczą. Niektórzy rejestrowali się, przedstawiając wydrukowany kod graficzny, co usprawniło całą procedurę.

Po wspólnych zajęciach z emisji głosu (prowadzonych w pierwszym bloku przez Elżbietę Wtorkowską, a w drugim przez Marcina Wasilewskiego-Kruka), uczestnicy rozchodzili się do sekcji: początkujących (Urszula Rogala, Rafał Maciejewski, Jakub Tomalak), zaawansowanych (w podziale na głosy; Urszula Rogala, Michał Sławecki, Borys Somerschaf, Paweł Bębenek, Jakub Tomalak, Piotr Pałka, Sławomir Witkowski), prowadzenia scholi (Marcin Wasilewski-Kruk) oraz chorału gregoriańskiego (Sławomir Witkowski, Michał Sławecki), a w drugim bloku także instrumentalnej (Hubert Kowalski).

Pierwszy dzień zakończył Akatyst ku czci Bogarodzicy, którego brzmienie wypełniło Bazylikę Mariacką przy Rynku Głównym – była to ostatnia okazja na modlitwę przed znanym ołtarzem Wita Stwosza przed kilkumiesięczną konserwacją, która rozpoczęła się po tegorocznej uroczystości Wniebowzięcia NMP. Modlitwie przewodniczył o. Wojciech Sznyk wraz z Marcinem Abijskim i Scholą Cantorum Minorum Chosoviensis.

Sobotnie popołudnie uczestnicy i prowadzący spędzili w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu, gdzie dojechali dwoma specjalnie podstawionymi autobusami krakowskiego MPK. Wizyta rozpoczęła się koncertem organowym Henryka Krawczyka, od osiemnstu lat organisty kościoła oo. Dominikanów. Na koncert składały się utwory Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego (Sonata II in C minor, Op. 65; Grave, Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga), Gottfriedaa Augusta Homiliusa (Preludium chorałowe – Schmücke dich, du liebe Seele), Johanna Sebastiana Bacha (Fantasia et Fuga in A minor, BWV 561), Viktora Goncharenko (Chacona), Johna Ruttera (Toccata in Seven), Léona Boëllmanna (Suite Gothique – Prière à Notre Dame) oraz Jean-Marie Pluma OSB (Cortege, Op. 130, Nr 2). Po koncercie odbyla się także Msza św., a na koniec uczestnicy włączyli się w łacińskie nieszpory sprawowane przez braci benedyktynów i zostali ugoszczeni kolacją w budynkach opactwa.

Niedzielny wieczór był już przygotowaniem do uroczystości św. Jacka – odprawiliśmy więc gregoriańskie Matutinum ku jego czci, na zakończenie którego w procesji przeszliśmy do grobu świętego. Było to jednocześnie zakończenie I bloku warsztatów.

Poniedziałek – dzień wzmożonej pracy w nieco zmienionym już składzie – zakończył koncert zespołu Aviaccord. Choć tę muzykę trudno kojarzyć z liturgią, na pewno można nazwać ją niezwykłą: grupa poza własnymi aranżacjami odmiennych etnicznie motywów, wykonuje również kompozycje Tomasza Drabiny; a wszystko to w nawiązaniu do muzycznych źródeł pochodzących z obszaru Polski, Karpat i Bałkanów.

Wtorkowy wieczór wypełniły występ Katarzyny Stroińskiej-Sierant (pianistka, aranżerka i teoretyk jazzu) i Jana Adamczewskiego (saksofon) oraz sekcji chorału. Artyści improwizowali w jazzowej stylistyce, bazując na melodiach chorałowych, poszukując nowej formy wyrazu dla tych intuicyjnych i głębokich narracji muzycznych zgromadzonych w skarbcu tradycji Kościoła.

Podczas warsztatów, które w istocie są także rekolekcjami, nie mogło zabraknąć czuwania modlitewnego. Odbyło się ono w środę, częściowo wobec wystawionego Najświętszego Sakramentu.

Ostatnie, czwartkowe popołudnie było drugim spędzonym poza klasztorem oo. Dominikanów. Tym razem uczestnicy pielgrzymowali do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach, gdzie odmówili Koronkę oraz Sanktuarium św. Jana Pawła II na Białych Morzach, gdzie wzięli udział w Mszy św. kończącej tydzień wspólnej pracy. Po Mszy św. wykonanali Hymn Światowych Dni Młodzieży 2016, których obchody zajmą miejsce Warsztatów Muzyki Niezwykłej w przyszłym roku.

Każdy z uczestników sekcji początkujących i zaawansowanych miał możliwość uczestniczenia w 20-minutowych konsultacjach indywidualnych z jednym z prowadzących. Aby odpowiednio przydzielić terminy tak dużej grupie, były one losowane podczas rejestracji, a o zbliżającym się spotkaniu przypominał SMS. Jak wskazują ankiety, wypełniane przez uczestników, konsultacje indywidualne są co roku bardzo cenionym elementem oferty Warsztatów Muzyki Niezwykłej.

Przez całe warsztaty do dyspozycji uczestników była specjalnie stworzona kafejka w Atrium, obsługiwana przez znany lokal Siesta Cafe z ul. Stolarskiej, dzięki czemu uczestnicy mieli dostęp do wysokiej jakości, świeżo palonej kawy z ekspresu. Razem ze śpiewnikiem każdy uczestnik otrzymywał bon na kawę i herbatę (w cenie uczestnictwa otrzymywał dziewięć ciepłych napojów na każdy z bloków), a pozostałe napoje i wymyślne jogurtowe przekąski, kanapki, croissanty, babeczki i inne smakołyki – można było kupować za kosy, specjalną walutę, stworzoną specjalnie na tę okazję. Podobnie jak w ubiegłym roku, uczestnicy mogli także korzystać z oferty trzynastu restauracji i kawiarni, które oferowały im zniżki za okazaniem identyfikatora.

Dodatkowym narzędziem, przygotowanym z myślą o uczestnikach, była strona mobilna – czyli taka, którą bez problemu można wyświetlać m.in. na smartfonach. W przystępny sposób prezentowała ona codziennie aktualny plan dnia, plan klasztoru i okolicy oraz umożliwiała szybki kontakt z organizatorami. Kod QR prowadzący do jej otwarcia można było znaleźć na krużgankach – razem z danymi dostępowymi do stworzonego z myślą o uczestnikach hotspota.

Cieszymy się, że Warsztaty Muzyki Niezwykłej cieszą się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem – tym razem zgłosiło się ponad 320 osób. Jak pokazują odpowiedzi w ankietach, nie zawiedliśmy ich zaufania i – przede wszystkim dzięki profesjonalizmowi wybitnego grona prowadzących – tych kilka sierpniowych dni będą wspominać bardzo pozytywnie.