Na koniec najbardziej „maryjnego” miesiąca – maja, Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny wydała kolejną płytę, ilustrującą utwory muzyki liturgicznej ze śpiewnika „Niepojęta Trójco”, pt. „Nieskalana”. Tym razem cały krążek poświęcony jest Matce Bożej. Wśród 14 utworów znalazły się znane pieśni do Najświętszej Maryi Panny i części stałe Mszy świętej.

Nieskalana„Nieskalana” to płyta niezwykła. To pocztówka sprzed 15 lat, wysłana nam przez naszych poprzedników, ponieważ wydaliśmy po raz pierwszy materiał nagrany przed laty, który przez cały ten czas czekał w szufladzie. Jest to bez wątpienia jedno z pierwszych nagrań związanych z odnową muzyki liturgicznej, która miała miejsce w latach 90. w dominikańskich klasztorach – mówi Mateusz Solarz, producent płyty. – Ciekawie jest spojrzeć na wydarzenia sprzed kilkunastu lat teraz, gdy już wiemy, co zdarzyło się później i dokąd nas to, przynajmniej na razie, doprowadziło – dodaje.

Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na to, co z muzyką posoborową muzyką liturgiczną, która przywędrowała do nas m.in. z Francji, stało się w polskiej rzeczywistości. Nie tylko została ona uzupełniona o nowe kompozycje pozostające w stylu tych francuskich, ale cały repertuar liturgiczny został wzbogacony w bardzo interesujący sposób. Z jednej strony pojawiły się czterogłosowe opracowania tradycyjnych polskich pieśni religijnych, zarówno tych doskonale znanych wszystkim wiernym, jak i tych po wielu latach już zapomnianych. Przykładem niech będzie opracowana przez Jacka Sykulskiego, doskonale dziś znana pieśń „O, Matko miłościwa” – zaznacza Dominikański Ośrodek Liturgiczny, podkreślając jednocześnie swój punkt patrzenia: – Z drugiej strony, do repertuaru włączono wielogłosowe, renesansowe pieśni polskie, co miało bardzo duży wpływ na późniejsze losy muzyki liturgicznej. W obu tych repertuarowych uzupełnieniach wyraźne jest jedno, charakterystyczne dążenie: dążenie do uhonorowania tradycji, do zwrotu w stronę naszych korzeni. Zupełnie, jakbyśmy nie wyobrażali sobie stworzenia w liturgii jakości zupełnie nowej, kompletnie od zera.

Naturalną konsekwencją sięgnięcia do korzeni jest zarówno zastosowanie łaciny w pieśniach liturgicznych współcześnie powstających, jak również wyraźny zwrot w stronę chorału gregoriańskiego, który ponownie zaczął w muzyce liturgicznej odgrywać ważną rolę.

Materiał nagrany na płycie „Nieskalana” jest dziś świetnie znany – to kompozycje m.in. o. André Gouzes′a, Jacka Gałuszki, Jacka Sykulskiego, które po rejestracji tego nagrania, trafiły do pierwszego tomu śpiewnika „Niepojęta Trójco”. Dzięki tej płycie możemy usłyszeć jak było na początku, spotkać się z pionierami odnowy muzyki liturgicznej, dzięki którym jesteśmy dziś w takim, a nie innym miejscu naszej pracy nad dbałością o liturgiczne celebracje. To oni rozpropagowali ten rodzaj śpiewu liturgicznego: Paweł Bębenek dzięki swym kompozycjom i prowadzonym warsztatom, Mateusz Kowalski – zakładając zespół Perfugium, Ania Siciarek powołując do istnienia Mirabilia Musica. Śpiewając w wielu miejscach i zespołach – w Bractwie Lutni Antoniego Pilcha czy w chórze Piotra Pałki Voce Angeli, zarazili wiele środowisk miłością do godnej muzyki liturgicznej.

Okładka płyty przedstawia detal z obrazu „Niepokalane poczęcie” Giambattisty Tiepolo, znajdującego się w zbiorach Museo Nacionale del Prado w Madrycie.

– Obraz ten dla uważnego odbiorcy stać się może wspaniałym komentarzem do treści modlitw i pieśni Kościoła. Zarówno chrześcijański Wschód, jak i Zachód ma uświęcone tradycją teksty, będące sumą zachwytów, by nie rzec komplementów, pod adresem Bożej Rodzicielki – podkreśla Aleksandra Brandys, historyk sztuki, komentując kompozycję okładki płyty. – Wydało się nam potrzebnym podkreślenie misji Maryi, zapowiedzianej już w Księdze Rodzaju. Czasem, kładąc nacisk na matczyną delikatność i troskę Maryi, zdarza się nam zapomnieć o jej potędze i majestacie – dodaje Mateusz Solarz.

Płytę można kupić w księgarniach na terenie całego kraju, a także zamówić z wysyłką w dowolne miejsce, także za granicę, na stronie www.sklep.liturgia.dominikanie.pl. Na tej samej stronie można także posłuchać fragmentów wszystkich utworów z płyty.