W połowie marca w Krakowie organizujemy aż dwie sesje warsztatowe ze słynnymi francuskimi muzykami: weekendową z Marcelem Peresem, poświęconą polifonii franko-flamandzkiej ze słynnego Kodeksu Occo oraz sobotnią z Jean-Étienne'em Langiannim, poświęconą polifonii korsykańskiej.

Kodeks Occo z Marcelem Peresem

Marcowe spotkanie z Marcelem Peresem to już drugie warsztaty z zaplanowanego cyklu; pierwsze odbyły się w dniach 10-13 stycznia, a wzięło w nich udział prawie 30 osób. Uczestnictwo w danej sesji nie wymaga jednak obecności na pozostałych: można zapisać się na drugie lub dowolne kolejne warsztaty, w miarę dostępności miejsc. Wybrana data jest nieprzypadkowa: dokładnie w tych dniach Amsterdam będzie obchodził 674. rocznicę cudu eucharystycznego i uliczkami starego miasta w nocy 16 marca znowu wyruszy cicha procesja.

Bardzo cieszymy się z pierwszych warsztatów. Kiedy prawie rok temu Marcel Peres, słynny znawca i wykonawca muzyki dawnej, podzielił się z nami swoim wielkim, niezrealizowanym od lat pragnieniem, by utwory ku czci Najświętszego Sakramentu wykonywane z kaplicy Cudu Eucharystycznego w Amsterdamie, zapisane w tzw. Kodeksie Occo, przywrócić do życia w ich pierwotnym liturgicznym kontekście, nie był wcale pewien, czy nasza próba się powiedzie.

Warsztaty śpiewu francuski artysta prowadzi niemal wyłącznie ze śpiewów jednogłosowych, gdyż przy utworach polifonicznych trudności piętrzą się wielokrotnie. Taki repertuar wykonują z reguły stałe zespoły muzyczne, a nie zebrane ad hoc grupy warsztatowe, nawet jeśli ich uczestnicy mają przygotowanie muzyczne. Z tego powodu muzyka z Kodeksu Occo, nawet jak na polifonię niełatwa, jest wykonywana rzadko i zasadniczo jedynie na koncertach, a nie podczas liturgii. Rękopis zawiera przepiękne dzieła takich kompozytorów jak Josquin Desprez czy innych, których nazwisk nie znamy, ale których umiejętności nie były gorsze. Po tych pierwszych warsztatach możemy już powiedzieć, że zadanie się powiodło: „złożenie” tych utworów przez grupę warsztatową jest możliwe i ostateczny efekt artystyczny będzie zależał wyłącznie od naszego wysiłku i zaangażowania.

Wspólny projekt Stowarzyszenia Brandsma i Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego zakłada przygotowanie zespołu, który wykona wybrane przez mistrza utwory z Kodeksu Occo oraz odpowiadające im liturgicznie utwory chorałowe z oficjum o Najświętszym Sakramencie, których teksty opracował słynny teolog dominikański, św. Tomasz z Akwinu, podczas liturgii ku czci Najświętszego Sakramentu – być może nawet w samym Amsterdamie, jeśli pojawią się możliwości finansowe.

Warsztaty odbędą się w dniach 14-17 marca 2019 (czwartek-niedziela) w krakowskim Klasztorze oo. Dominikanów, koszt uczestnictwa wynosi 300 zł.

Polifonia korsykańska z Jean-Étienne’em Langiannim

W ten sam weekend – w sobotę 16 marca 2019 – stacjonarne warsztaty z prowadzoną przez Dominikański Ośrodek Liturgiczny Szkołą Kantorów poprowadzi Jean-Étienne Langianni, pod którego okiem uczestnicy nauczą się utworów samego autora oraz opracowań śpiewu gregoriańskiego w tzw. stylu korsykańskim.

Jean-Étienne Langianni to muzyk, śpiewak i kompozytor samouk. Jest stałym członkiem zespołów Tavagna, Ensemble Organum i Seraphica, który założył w 2007 r. W pracy artystycznej podtrzymuje i popularyzuje muzyczne tradycje Korsyki. Od lat współpracuje z Marcelem Peresem.

Jednodniowe warsztaty odbędą się w sobotę 16 marca 2019 w krakowskim Klasztorze oo. Dominikanów, koszt uczestnictwa wynosi 100 zł.

Zapisy na obydwie sesje warsztatowe są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, ale uczestnictwo wymaga wcześniejszej rejestracji poprzez formularz na stronie danego projektu.