Mszą świętą o godzinie 13.30 w krakowskiej bazylice Trójcy Świętej zakończyły się zorganizowane przez Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny drugie Warsztaty Muzyki Niezwykłej. Śpiew podczas liturgii poprowadził chór złożony z uczestników zajęć.
Blisko trzysta osób z różnych części Polski pod okiem profesjonalnych kompozytorów i dyrygentów, pasjonatów muzyki liturgicznej rozwijało swoje śpiewacze umiejętności. Podstawowe źródło podczas tegorocznych Warsztatów Muzyki Niezwykłej stanowił I tom śpiewnika „Niepojęta Trójco”, w którym znalazły się utwory nowe oraz te znane od lat i popularne zwłaszcza w środowiskach związanych z dominikanami, chorał gregoriański oraz wiele pieśni ludowych. Uczestnicy Warsztatów mogli zakupić śpiewnik w obniżonej cenie. Każdy z nich otrzymał także zniżki na posiłki w pobliskich restauracjach oraz specjalny pakiet z teczką, notatnikiem, książeczką z planem dnia oraz tekstami Liturgii Godzin.
Niektórzy w zajęciach brali udział przez cały tydzień, inni uczestnicy oraz prowadzący dołączyli w piątkowy poranek – wtedy właśnie rozpoczął się drugi blok Warsztatów Muzyki Niezwykłej. Bez zmian pozostał natomiast program zajęć – w dalszym ciągu warsztatowy dzień rozpoczynał się jutrznią, kończył nieszporami i twórczym wieczorem, uczestnicy w południe brali udział w konwentualnej Mszy świętej w Kościele Dominikanów, a w ciągu dnia chodzili na zajęcia w sekcjach, próby tutti oraz indywidualne konsultacje z jednym z prowadzących. Możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji została na Warsztatach Muzyki Niezwykłej wprowadzona po raz pierwszy i cieszyła się wśród uczestników dużą popularnością.
Drugi – weekendowy – blok Warsztatów Muzyki Niezwykłej przygotowany został z myślą zwłaszcza o osobach, które nie mogą przeznaczyć na zajęcia całego tygodnia. Mimo krótkiego pobytu w Krakowie zdążyli one jednak zasmakować pracy w chórze oraz w wybranej przez siebie sekcji. Chorału gregoriańskiego i śpiewu tradycyjnego w dalszym ciągu nauczał Sławomir Witkowski; o to, by uczestników rozgrzać, rozśpiewać i nauczyć poprawnie emitować głos – tak jak podczas pierwszego bloku – dbała Katarzyna Młynarska; z sopranami nadal pracowała Magdalena Głogowska, z tenorami zaś Jakub Tomalak, a grupą „Moje pierwsze warsztaty” zajmował się Rafał Maciejewski. Sekcję prowadzenia scholi po Piotrze Pałce przejął Marcin Wasilewski–Kruk, natomiast Huberta Kowalskiego w pracy z basami zastąpił o. Tomasz Rojek OP; a w sekcji altów Ulę Rogalę zastąpił Paweł Kisiel. Codzienne homilie poświęcone modlitwie przez cały tydzień głosił o. Tomasz Grabowski OP, prezes Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zwyczajem Warsztatów Muzyki Niezwykłej są tzw. twórcze wieczory. Piątkowy upłynął na zwiedzaniu zabytkowej bazyliki i klasztoru – prowadzeni przez historyka sztuki Marcina Cibę, uczestnicy zobaczyli nawet kilka miejsc na co dzień dostępnych tylko domownikom.
W sobotę wieczorem uczestnicy mogli natomiast wysłuchać koncertu „Ordo virtutum” Hildegardy z Bingen w wykonaniu zespołów Flores Rosarum i Ensemble Peregrina, odbywającego się w ramach festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”.
Tydzień wytężonej pracy minął szybko, uczestnicy Warsztatów zżyli się ze sobą, polubili prowadzących i dobrze poczuli w gościnnych progach krakowskiego klasztoru. Tu i ówdzie dało się więc słyszeć „żal odjeżdżać” i „do zobaczenia na następnych warsztatach”. Prowadzący zachęcają wszystkich do zadbania o śpiew podczas liturgii w swoich parafiach, a Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny już dziś rozpoczyna przygotowania i zaprasza do Krakowa na kolejne Warsztaty Muzyki Niezwykłej w 2015 roku.
Uwaga Uczestnicy! Pierwsza wiadomość i podziękowanie czeka już na Was w skrzynkach mailowych. Jeśli macie ochotę podzielić się swoimi wrażeniami – zanim wyślemy ankietę, komentarze poniżej są do Waszej dyspozycji.